Om SFO og SFO-klub på Melby Skole
På Melby Skole har vi fokus på ”det hele barn”. Det betyder at vi ønsker at sikre barnets trivsel, leg og læring gennem hele dagen, ved at vi ser skole og SFO som en enhed.
Med udgangspunkt i børnenes sociale relationer, kan børnene bevæge sig mellem SFO og klub, alt efter hvad der giver mest mening. Der er fokus på at 3. klasserne i løbet af foråret indsluses i klubben, ligesom der skal laves en god overgang for 5. og 6. klasserne, så de får kendskab til Fritidsungdomsklubben.
SFO og SFO-klub fungerer som en fælles enhed, dog er aktiviteterne tilpasset børnenes alder.
Vi mener, at det er vigtigt, at I som forældre og vi i SFO’en har en god kontakt til hinanden. Vi håber, vi gensidigt kan oplyse om ting, der er af vigtighed, for at Jeres barn kan få en god indholdsrig dag her hos os.
Vi glæder os til et godt samarbejde med jer.
Skulle der være nogle spørgsmål er I altid velkomne til at kontakte en medarbejder i SFO eller klubben.
Generelle forhold
I SFO’en tilbydes børnene et let morgen- og eftermiddags måltid. Vi har en mad- og måltids politik i Halsnæs Kommune, hvor vi fokuserer på sundhed og trivsel samt krop og bevægelse.
I SFO’en kan børnene spise morgenmad fra kl. 6.00 til 07.30. Om eftermiddagen mellem 14.00 og 15.30 serverer vi et let måltid eller frugt.
Børnene spiser madpakkerne i skolen, men sidst på dagen kan børnene ofte blive sultne, så det kan være en god ide, at der ligger en ekstra mad i madkassen.
Da vi har drikkevandskøler til fri afbenyttelse er det vigtigt at børnene medbringer drikkedunk.
Årstiderne skifter og det er en god ide at følge med i vejrudsigten. Tag tøj på efter vejret. Det er dejligt at have gummistøvler med til vandpytterne og solcreme er nødvendigt hele sommeren. Smør et godt lag på hver morgen. Husk at medbringe indesko. Det er en god idé at have varmt vandtæt tøj til udeliv. Det er også en god idé at have et ekstra sæt skiftetøj liggende.
Aktiviteter
I SFO'en lægger vi stor vægt på, at alle børn oplever at lykkes og oplever at tilhøre et fællesskab.
I SFO'en tilbydes børnene forskellige aktiviteter. Der er et træ-, musik- og kreaværksted. Der er også mulighed for at være på cykelbanen, spille spil, lege i dukkekrogen, arbejde med mad over bål og arbejde med læselyst. Vi bruger også vores store café til fællesaktiviteter. Vi inddrager bl.a. børnene i sund kost i form af et madværksted. I køkkenet vil børnene i fællesskab være med til at tilberede forskellige børnevenlige retter.
Skolens nye legeplads og det tilhørende område indbyder til en masse forskellige lege, hvor børnene kan føle, at de har deres eget lille rum, og hvor de kan etablere legegrupper i ro og fred.
I stillerummet er der mulighed for afslapning, ro og hygge. Et pusterum i hverdagen for både vores NÆS-børn og andre. Skolens store hal er her, vi skaber rum og rammer for fysisk aktivitet i form af forskellige bevægelseslege og sportsgrene på tværs af aldersgrupper. Det er også her, vi prioriterer børnenes egne idéer til fysiske lege og aktiviteter.
Det pædagogiske tilbud, SFO og SFO-Klub, skal ses som et læringsrum, hvor vi med vores professionelle faglighed vil skabe udfoldelsesmuligheder for børnenes selvvirksomhed, dyrkelse af interesser og venskaber, og understøtte børnene i at udtrykke sig på mangfoldige måder.
I løbet af året har vi flere traditionsrige arrangementer, såsom "Knæk Cancer", musical og julehygge.
Skole/hjem samarbejde
I samarbejdet mellem hjem og skole/SFO er det vigtigt at dele oplevelser og ændringer i barnets liv, som har betydning for barnets trivsel f.eks. dødsfald, skilsmisse, ny hund, familieforøgelse og så videre.
Skole og SFO prioriterer i fællesskab et tæt og givtigt skole/hjem samarbejde, der bidrager til det enkelte barns udvikling.