Basen

Beskrivelse af tilbuddet ”Basen”

på Melby Skole, Magleblik Skole, Hundested Skole og Frederiksværk Skole

Målgruppe

Målgruppen er børn, som fungerer på en måde, der er forenelig med en diagnose inden for autismespektret.

Det er ikke nødvendigt med en diagnose, hvis der foreligger en pædagogisk psykologisk funktionsbeskrivelse, der sandsynliggør vanskeligheder inden for autismespektret.

Målgruppen er normalt begavede børn og børn, som af PPR vurderes til at have et funktionsniveau svarende til dét at være normalt begavet.

En mindre målgruppe i Basen udgøres af børn med sproglige vanskeligheder og ikke-alderssvarende udvikling. Der kan ved testning være tvivl om barnets kognitive kapacitet.

Målgruppen af børn i Basen-tilbuddene fordeler sig således:

1. Børn, der profiterer af at være en del af en almenklasse i det omfang, de magter det. Resten af tiden er de i Basen.

2. Børn, der er i Basen på fuld tid.

Beliggenhed og normering

Basen er fysisk placeret på henholdsvis Melby Skole, Magleblik Skole, Hundested Skole og Frederiksværk Skole.

Basen Melby Skole er et tilbud for elever fra 5.-8. klassetrin. Tilbuddet er normeret til 10 pladser.

Basen Magleblik Skole er et tilbud for elever fra 0.-9. klassetrin. Tilbuddet er normeret til 44 pladser.

Basen Hundested Skole er et tilbud for elever fra 3.-6. klassetrin. Tilbuddet er normeret til 6 pladser.

Basen Frederiksværk Skole er et tilbud for elever fra 7.-9. klassetrin. Tilbuddet er normeret til 6 pladser.

Tilbuddet omfatter SFO og klub til og med 6. klasse.

Visitationsprocedure

Det er skolelederen, der efter aftale med Børn, Unge og Læring indstiller til visitation til specialtilbud. Forud for indstilling sker der altid en grundig undersøgelse af, hvorvidt elevens behov kan imødekommes i læringsmiljøet på den almene skole.

Visitationen sker på baggrund af en grundig beskrivelse af elevens behov og tidligere indsatser i form at en Pædagogisk Psykologisk Vurdering og beskrivelser af indsatser i elevens hidtidige skoletilbud.

Visitationsudvalget træffer afgørelse om, hvorvidt eleven skal visiteres til et specialtilbud og i givet fald hvilket tilbud, der konkret visiteres til.

Elevens og forælderenes ønsker til skoletilbud inddrages i forbindelse med afgørelsen.

Visitationen sker maksimalt for et skoleår af gangen.

Struktur

Basen består af en gruppe elever inden for den beskrevne målgruppe med fast tilknyttede lærere og pædagoger, som fungerer under skolens ledelse. Den enkelte elev har en kontaktperson.

Såfremt den enkelte elev kan deltage i almenklassen, foregår dette i et formaliseret samarbejde med almenklassens lærere og Basens personale.

Mål og dokumentation

Barnets primære voksne i skoleregi er ansvarlige for, at der udarbejdes en individuel handleplan, koordineres forældresamarbejde og følges op på indsatsen, der beskrives i handleplanen. I handleplanen fremgår barnets perspektiv.

Der afholdes et årligt statusmøde, hvor forældre og skole deltager. Efter behov kan PPR, familiesagsbehandler, hjemkommune m.fl. deltage. Skoleledelsen indkalder til statusmødet og fremsender handleplan, der skal være deltagerne i hænde senest en uge før mødet. På mødet drøftes om eleven er velplaceret og skal revisiteres.

Metoder og tilgange

Baseordningen tager afsæt i barnets særlige behov, fungerer som barnets daglige udgangspunkt og understøtter barnets trivsel, faglige og sociale udvikling. Basens pædagogiske platform bygger på Halsnæs kommunes børnesyn og en pædagogik, hvor det enkelte barns behov, kompetencer og ressourcer er centrale.

Basens personale tager dagligt stilling til elevens behov og altid i respekt for genkendeligheden, strukturen og rutinerne. Vigtige nøgleord i arbejdet er social træning, visuel støtte og tydelig struktur.

I opstartsfasen kan der aftales individuel praksis med inddragelse af relevante fagpersoner, hjemmet og Basen.

Ledelses- og medarbejder- ressourcer

Til Basen er der tilknyttet en fast faglig leder, som skal sikre kontakten til PPR, UU-vejleder og øvrige samarbejdspartnere. Lederen inddrages i visitationsprocesser og deltager ved behov på statusmøder.

Personalet i Basen er pædagoger, lærere eller personale med anden relevant pædagogisk uddannelse.

Tilbuddets samarbejdsparter

Baseordningen omfatter et tværfagligt samarbejde med PPR.

Der er fast tilknyttet en psykolog og en tale-hørekonsulent med særlig faglig viden på området.

PPR varetager forskellige typer af opgaver. De primære opgaver er løbende at rådgive og vejlede personale, forældre og ledelse samt vurdere eleverne, hvor det skønnes relevant.

PPR deltager ved behov i revisitations- og statusmøder, hvor skole, hjem og PPR sammen evaluerer barnets udvikling og videre skoleforløb. Andre fagpersoner som fx sundhedsplejerske eller UU-vejleder kan inddrages, hvis det er relevant.

Kørsel

Halsnæs Kommune afholder - jf. Folkeskolelovens § 26 stk. 5 - udgiften til befordring i form af buskort til offentlig transport eller skolebus. I det omfang eleven er i stand dertil, henvises til at benytte en for skolens øvrige elever etableret befordringsordning eller offentlig transport. For særskilt befordring, dvs. taxa eller handikapkørsel, har skolen i samarbejde med forældre ansvar for at ansøge om kommunal kørselsordning to gange årligt mhp. at eleven opnår selvtransport.