Målgruppebeskrivelse NÆS på Melby Skole
Beskrivelser |
|
Målgruppe | Målgruppen er normaltbegavede børn med en diagnose inden for autismespektret. Det kan også være børn uden diagnose, hvor der foreligger en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV), der sandsynliggør vanskeligheder inden for autismespektret. Målgruppen omfatter børn, hvor det vurderes, at de kan trives og lære i en specialpædagogisk ramme i en almen klasse. Børnene er som udgangspunkt:
Hvis der er tale om yderligere vanskeligheder vil det bero på en individuel vurdering foretaget af skole og PPR. |
Tilbuddets rammer beliggenhed/ antal pladser | Ved opstart af en NÆS-klasse i 0. klasse er der 16 elever, heraf er de 4 elever i målgruppen for NÆS-klasser, som beskrevet ovenfor. Hvis det vurderes hensigtsmæssigt, kan elevantallet øges i de enkelte klasser. Der er altid to voksne i klassen, og rammen for klassen er et læringsmiljø for elever med vanskeligheder inden for autismespektret, så deres behov for visuel understøttelse, organisering og struktur imødekommes. Der arbejdes efter didaktiske principper, som alle elever profiterer af. SFO og SFO-klub er også en del af NÆS-tilbuddet. Der er faste voksne fra SFO tilknyttet klasserne, og i SFO-tiden (både morgen, eftermiddag og ferier). I SFO er der et stillerum til børn, som har behov for at trække sig. Der er altid en voksen til stede i lokalet. Personalet på skolen har viden om elever med autisme. |
Visitationsprocedure | Det er skolelederen, der efter aftale med Børn, Unge og Læring indstiller til visitation til specialtilbud. Forud for indstilling sker der altid en grundig undersøgelse af, hvorvidt elevens behov kan imødekommes i læringsmiljøet på den almene skole. Visitationen sker på baggrund af en grundig beskrivelse af elevens behov og tidligere indsatser i form at en Pædagogisk Psykologisk Vurdering og beskrivelser af indsatser i elevens hidtidige skoletilbud. Visitationsudvalget træffer afgørelse om, hvorvidt eleven skal visiteres til et specialtilbud og i givet fald hvilket tilbud, der konkret visiteres til. Elevens og forælderenes ønsker til skoletilbud inddrages i forbindelse med afgørelsen. Visitationen sker maksimalt for et skoleår af gangen. |
Struktur | I udgangspunktet består en NÆS-klasse af 4 elever, der er visiteret og 12 elever fra skoledistriktet. Til indskolingsklasserne er der fast tilknyttede lærere og pædagoger. På mellemtrinnet og i udskolingen har en NÆS-klasse ikke tilknyttet fast pædagog. De 4 elever, der er visiteret har hele deres undervisning i NÆS-klassen sammen med de 12 andre elever med undtagelse af 3 ugentlige timer, hvor de undervises i social læring. Her trænes forskellige livsduelighedstemaer i faste rutiner. Målet med den sociale træning er at give de visiterede elever relevante tilgange til social interaktion. |
Mål og dokumentation | Teamet omkring eleven er ansvarlige for, at der udarbejdes en individuel handleplan, koordineres forældresamarbejde og følges op på indsatsen, der beskrives i handleplanen. I handleplanen fremgår elevens perspektiv. Der afholdes et årligt statusmøde, hvor forældre og skole deltager. Efter behov kan PPR, familiesagsbehandler, hjemkommune m.fl. deltage. Skoleledelsen indkalder til statusmødet og fremsender handleplan, der skal være deltagerne i hænde senest en uge før mødet. På mødet drøftes, om eleven er velplaceret og skal revisiteres. |
Metoder og tilgange | NÆS-undervisning er en specialpædagogisk metode direkte inspireret af Aarhus Kommunes arbejde med Nest-klasser. Her arbejdes der ud fra følgende kerneantagelser:
NEST-principperne bygger på didaktiske og pædagogiske metoder, som bl.a. understøtter børnenes eksekutive funktioner og hukommelse ved at give børnene et bedre overblik og strategier til mestring. Metoderne er med til at give børnene en god fornemmelse af, hvad der forventes af dem, hvilket gør det nemmere i undervisningssituationen. Børn med autisme og autismelignende vanskeligheder har i særlig grad behov for denne ramme, men alle børn vil profitere af hjælp til initiering, overblik, hukommelse, impulshæmning og opmærksomhedsstyring. |
Ledelse og medarbejder ressourcer | Til NÆS-klasserne er der tilknyttet en fast faglig leder. Den faglige leder fungerer som personaleleder med ansvar for teamets kompetenceudvikling. Den faglige leder skal derudover sikre kontakten til PPR, er inddraget i visitationer, deltager ved statusmøder og tager stilling til transport. Personalet i NÆS-klassen er uddannede lærere/pædagoger med uddannelse/erfaring i specialpædagogisk praksis, og de har alle gennemgået et kursus i NÆS-metoderne. Endvidere er der løbende sparring på praksis med personalet fra PPR. |
Tilbuddets samarbejdspartnere
| NÆS-klasserne omfatter et tværfagligt samarbejde med PPR. Der er fast tilknyttet en psykolog og en tale-hørekonsulent. PPR varetager forskellige typer af opgaver. De primære opgaver er løbende at rådgive og vejlede personale, forældre og ledelse og desuden at afdække og vurdere elevernes behov, hvor det skønnes relevant. Psykologen deltager i teammøder og statusmøder, hvor skole, hjem og PPR sammen evaluerer elevens udvikling og videre skoleforløb. Andre fagpersoner kan inddrages efter behov. |
Kørsel | Halsnæs Kommune afholder - jf. Folkeskolelovens § 26 stk. 5 - udgiften til befordring i form af buskort til offentlig transport eller skolebus. I det omfang eleven er i stand dertil, henvises til at benytte en for skolens øvrige elever etableret befordringsordning eller offentlig transport. For særskilt befordring, dvs. taxa eller handikapkørsel, har skolen i samarbejde med forældre ansvar for at ansøge om kommunal kørselsordning to gange årligt mhp. at eleven opnår selvtransport. |