Mellemtrin

På mellemtrinnet på Melby Skole lægger vi stor vægt på, at alle børn oplever, de lykkes både fagligt og socialt, og at børnene trives i mange fællesskaber.

Vi ser det som en styrke, at vores børn kan få fordele af mangfoldighed og føle sig trygge i et fællesskab, der støtter og udvikler den enkelte og sammenhængskraften i det hele skoleforløb. Det er vigtigt, at det enkelte barn føler sig værdsat, men også at det byder ind i fællesskabet. Vi lægger vægt på respekt for individet og for fællesskabet!

Vi har bl.a. et elevråd, hvor eleverne har mulighed for at sætte deres eget præg på fællesskabet. Her kommer de med forslag til stort som små. Og vi har ugentlig samling, hvor vi synger nogle sange, men hvor vi også fortæller de gode historier fra vores fælles hverdag. En gang om året holder vi en stor fest for alle på mellemtrinnet. Temaet for festen vælges af elevrådet, og hele mellemtrinnet bidrager til festen!

Det er af betydning for os, at vi bruger de mangfoldige muligheder, der ligger i, at vores skole ligger i nærheden af skov og strand, og vi har derfor gode muligheder for at inddrage naturen i undervisningen. Vi understøtter børnenes udfoldelser i udemiljøet, og vi tænker meget undervisning i brug af vores unikke muligheder udenfor. Vi tror, at børn lærer meget af at kunne se muligheder i et aktivt udeliv.

Vi tilstræber at se børnenes læringspotentiale i læringsfællesskabet, men vi er også bevidste om at indtænke forskellige læringsstile samt at tilpasse læring individuelt. Elevsammensætningen er blandet, da skoledistriktet er meget blandet. Det giver naturligvis klasser og sammensætninger, hvor der skal udvises rummelighed og tolerance, hvorfor vi arbejder med børnenes relationskompetencer i det store klassefællesskab.

På mellemtrinnet findes fremover NÆS-klasser, der er A-sporet på skolen. Her deler børn fra skoledistriktet og børn, som er visiteret, klassefællesskab. B-sporet er klasser uden NÆS-børn, dvs. klasser, der udelukkende består af børn fra skoledistriktet.